Ułatwienia dostępu

Przejdź do głównej treści
Polish English German

Kiedy płacę za wodomierz?

Nowi Odbiorcy nie płacą za wodomierz, ponieważ montaż, eksploatacja, konserwacja i legalizacja wodomierza leżą po stronie MWiK.

Wodomierz główny z zasady jest własnością MWiK. W związku z czym wszelkie opłaty dotyczące montażu, eksploatacji, konserwacji i legalizacji wodomierza ponosi MWiK.

Sytuacje, w których Odbiorca płaci za wodomierz:

  • w przypadku uszkodzenia wodomierza z winy Odbiorcy (Problemy z wodomierzem);
    • uszkodzenie wewnętrzne wodomierza:
      • spowodowane awarią na sieci jest niezależne od Odbiorcy. Zanieczyszczona woda zawierająca np. kamienie przechodząc przez wodomierz może go uszkodzić. W takim przypadku wodomierz wymieniany jest na koszt MWiK.
      • spowodowane niedostatecznym zabezpieczeniem go przed mrozem. Zamarznięta wewnątrz wodomierza woda uszkadza go i doprowadza do utraty szczelności. W związku z tym, że obowiązek zabezpieczenia wodomierza przed mrozem leży po stronie Odbiorcy, to on ponosi koszty związane z jego wymianą. Opłata zgodnie z cennikiem.
    • uszkodzenie zewnętrzne wodomierza
      • traktuje się jako uszkodzenie mechaniczne z winy Odbiorcy. W takim wypadku wodomierz wymieniany jest na koszt Odbiorcy. Opłata zgodnie z cennikiem.
    • W przypadku wątpliwości co do wskazań wodomierza, Odbiorca może zlecić jego ekspertyzę. W tym celu należy złożyć wniosek F-69 "Zlecenie na wykonanie ekspertyzy wodomierza". Należy pamiętać, że w sytuacji, gdy niesprawność wodomierza nie zostanie potwierdzona, Odbiorca zostanie obciążony zgodnie z fakturą wystawioną przez Obwodowy Urząd Miar.
  • w przypadku zlecenia ekspertyzy wodomierza (gdy Odbiorca ma wątpliwości co do prawidłowości jego wskazań) i nie potwierdzenia jego niesprawnością, Odbiorca zostaje obciążony zgodnie z fakturą wystawioną przez Obwodowy Urząd Miar;
  • w przypadku montażu podlicznika - wszelkie opłaty leżą po stronie Odbiorcy.

Opłaty pobierane są zgodnie z obowiązującym cennikiem.


Należy pamiętać, że wyjątek stanowią podliczniki na cele ogrodowe i gospodarcze, wówczas wszelkie opłaty i obowiązki spoczywają na Odbiorcy.

Podlicznik do wodomierza głównego jest przeznaczony do pomiaru ilości bezpowrotnie zużytej wody np. zużywanej do podlewania ogrodu lub na cele gospodarcze (budowlane lub hodowlane). Na podstawie jego wskazań dokonuje się pomniejszenia ilości ścieków, które nie trafiły do kanalizacji. Należy pamiętać, że montaż, zakup wodomierza, bieżący serwis oraz legalizację podlicznika, Odbiorca ponosi na własny koszt.

Pracownicy MWiK dokonują odbioru i oplombowania podliczników (opłata zgodna z cennikiem). Każdorazowe zerwanie plomb musi być uzgodnione z MWiK.

Sposób postępowania:

  • złożenie wniosku F-153 "Zgłoszenie podlicznika ogród" - druk składa się w przypadku, gdy podlicznik służy do celów podlewania ogrodu, wówczas pomniejszenie ścieków ma miejsce w okresie od 15 kwietnia do 15 września;
  • złożenie wniosku F-153a "Zgłoszenie podlicznika (pozostałe)" - druk składa się w przypadku, gdy podlicznik służy do celów budowy lub hodowli, a jego wykorzystanie jest całoroczne.