- Podstawa i sposób rozliczeń
Rozliczenia za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków dokonywane są w oparciu o corocznie ustalane taryfy. Szczegóły znajdują się w zakładce „Opłaty za wodę i ścieki”. Zmiana taryfy nie powoduje konieczności zmiany umowy.
Ilość wody dostarczonej do nieruchomości ustala się na podstawie wskazań wodomierza głównego, a w przypadku jego braku w oparciu o przeciętne normy zużycia zgodnie z przepisami.
W sytuacji, gdy wodomierz główny będzie niesprawny ilość pobranej wody określa się na podstawie średniego zużycia wody w okresie ostatnich 3 miesięcy przed stwierdzeniem niesprawności wodomierza, a jeżeli nie jest to możliwe:
– na podstawie średniego zużycia w analogicznym okresie roku ubiegłego lub
– iloczynu średniomiesięcznego zużycia wody w roku ubiegłym i liczby miesięcy niesprawności wodomierza.
Ilość odprowadzanych ścieków ustala się na podstawie wskazań urządzenia pomiarowego, a w przypadku jego braku traktuje się jako równą ilości pobranej wody.
Odbiorca zobowiązany jest do zapłaty za dostarczoną wodę i odprowadzone ścieki w terminie określonym na fakturze.
Należy pamiętać, że zgłoszenie przez Odbiorcę zastrzeżeń co do wysokości opłat nie wstrzymuje ich zapłaty.
- Windykacja należności
Windykacja należności realizowana jest po upływie 14 dni od terminu zapłaty określonym na fakturze.
Postępowanie windykacyjne składa się z następujących monitów doręcznych dłużnikowi:
– wezwanie do zapłaty wraz z naliczeniem odsetek ustawowych za opóźnienie w zapłacie na dzień sporządzenia wezwania;
– przedsądowe wezwanie do zapłaty wraz z naliczeniem odsetek ustawowych za opóźnienie w zapłacie na dzień sporządzenia wezwania;
– wezwanie do zapłaty informujące o terminie odcięcia dostaw wody do nieruchomości i zamknięcia przyłącza kanalizacyjnego.
Po wywiązaniu się dłużnika ze zobowiązań postępowanie windykacyjne jest zamykane, a posiadane dokumenty archiwizowane.
- Faktury
Rozliczenia następują zgodnie z zasadami określonymi indywidualnie w umowie, z zasady jednak:
– w przypadku Odbiorców indywidualnych rozliczenie następuje w dwumiesięcznym okresie rozliczeniowym;
– w przypadku Przedsiębiorców rozliczenie następuje w miesięcznym okresie rozliczeniowym.